آرشیو شهریور ماه 1403

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

تشنج یک وضعیت پزشکی است که باعث فعالیت غیر طبیعی و/یا حرکات بدن پس از یک اختلال ناگهانی و کنترل نشده در مغز شما می شود. بیشتر مردم تشنج را با وضعیتی به نام صرع مرتبط می دانند ، اما شما می توانید حتی بدون داشتن این وضعیت، تشنج را تجربه کنید. تشنج می تواند پس از ضربه به سر، سکته مغزی یا در نتیجه برخی عفونت ها و بیماری ها مانند مننژیت رخ دهد. مهم است که علائم تشنج را بشناسید و درک کنید که اگر شما یا اطرافیانتان دچار تشنج شدید چه کاری انجام دهید.برای ارتباط با دکتر تشنج خوب در تهران اینجا کلیک کنید.

 

علائم هشدار دهنده تشنج

علائم و نشانه های دقیق تشنج می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مهم است که از بدن خود آگاه باشید تا علائم تشنج را در اسرع وقت تشخیص دهید.

شایع ترین علائم قبل از تشنج عبارتند از:

  • صدا یا لحنی که هر بار یکسان است
  • تغییراتی در شنوایی شما که ممکن است احساس کنید زیر آب هستید
  • تحریف در محیط اطراف شما، مانند احساس بسیار کوچک یا بسیار بزرگ در مقایسه با چیزها و افراد اطرافتان
  • احساس پروانه یا احساس دیگری در معده شما
  • دژاوو، جایی که همه چیز بسیار آشنا به نظر می رسد، مثل اینکه قبلاً آنجا بوده اید
  • Jamais vu (برعکس déjà vu)، که در آن چیزها غریبه یا ناآشنا به نظر می رسند، حتی اگر می دانید قبلاً آنجا بوده اید.

کودکان خردسال و نوزادان نیز می توانند تشنج را تجربه کنند، اما ممکن است نتوانند به شما بگویند که چه اتفاقی دارد می افتد. علائم رایج برای کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • درد معده مکرر یا ناگهانی
  • شکایت از اینکه چیزها مزه، بو، حس، به نظر می رسند یا عجیب به نظر می رسند
  • خوابیدن بیش از حد معمول، یا بیدار شدن از خواب گیج و تحریک پذیر
  • حرکات جک نایف در نوزادان (تکان دادن و گرفتن با هر دو دست)
 

در صورت مشاهده این علائم چه باید کرد

اگر متوجه این علائم شدید و فکر می کنید که در شرف تجربه تشنج هستید، سعی کنید به مکانی امن بروید که در صورت از دست دادن هوشیاری آسیب نبینید. اگر در اطراف دیگران هستید، به آنها بگویید که فکر می کنید ممکن است تشنج را تجربه کنید تا آنها بتوانند به دنبال علائم هشدار دهنده باشند و به شما کمک کنند که ایمن بمانید.

 

چگونه به فردی که دچار تشنج است کمک کنیم

در بیشتر مواقع، تشنج نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که فرد سالم، راحت است و در طول تشنج آسیب نمی بیند:

  • کمک به آنها در موقعیت امن روی زمین یا صندلی
  • آنها را به طرف خود بغلتانید
  • گشاد کردن هر لباسی که دور گردن آنها تنگ است یا می تواند تنفس را محدود کند (دکمه ها، کراوات ها و غیره)
  • برداشتن عینک
  • آنها را از وسایل سخت یا تیز که ممکن است باعث آسیب شوند دور کنید، اما فقط در صورتی که بتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید
  • با آنها بمانید تا تشنج تمام شود

برخلاف آنچه ممکن است در فیلم‌ها دیده باشید، کارهایی نیز وجود دارد که هرگز نباید هنگام تشنج انجام دهید .

 

بعد از تشنج چه باید کرد

بیشتر تشنج ها بین 30 ثانیه تا دو دقیقه طول می کشند و نیازی به مراقبت های فوری پزشکی ندارند. با این حال، اگر فردی تشنجی را تجربه کرد که بیش از دو دقیقه طول کشید، یا هوشیاری خود را از دست داد و بلافاصله پس از تشنج عود نکرد، باید فوراً با 911 تماس بگیرید. همچنین خوب است علائم هشدار دهنده سایر مسائل جدی را که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند، بدانید.

تا جایی که می توانید از فردی که در آنجا بوده است، در مورد آنچه در طول تشنج رخ داده است، مطلع شوید. با یادداشت کردن، تشنج ها و محرک های احتمالی را دنبال کنید:

  • غذاهایی که خوردی
  • فعالیت هایی که در آن مشغول بودید
  • داروهایی که مصرف می کنید (با نسخه و بدون نسخه)
  • مکمل های گیاهی یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید
  • تشنج چقدر طول می کشد
  • آنچه در طول تشنج رخ داد (حرکات تند، از دست دادن هوشیاری و غیره)
 

چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

اگر دچار تشنج شدید، مهم است که به پزشک مراقبت های اولیه خود اطلاع دهید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب دارید یا خیر و در صورت لزوم به شما ارجاع دهند. در حالی که ممکن است فقط یک تشنج را تجربه کنید، خطر ابتلا به تشنج دیگر در عرض دو سال پس از اولین تشنج بین 21 تا 45 درصد است. بسته به علت تشنج، خطر شما می تواند حتی بیشتر باشد.

متخصص مغز و اعصاب سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، معاینه ای انجام می دهد و از یک یا چند ابزار تشخیصی و آزمایش استفاده می کند تا تعیین کند که آیا به درمان مداوم نیاز دارید یا در معرض خطر بیشتری برای تشنج هستید.

مشکلات جنسی یا مشکلات ناکارآمدی جنسی رایج هستند، می‌توانند ناشی از عوامل متعددی باشند و اغلب مانع از مشارکت یا رضایت یک فرد یا زوج در فعالیت جنسی می‌شوند. اختلال عملکرد جنسی می تواند ناشی از مسائل جسمی، روانی و عاطفی باشد، مشکلات مرتبط با رابطه جنسی در شرایط خاص و اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل است.برای مشاوره با بهترین روانشناس زن در تهران اینجا کلیک کنید.

Priory برنامه های درمانی منحصر به فردی را ارائه می دهد که بر اساس شرایط و نیازهای خاص شما ایجاد شده است. بسته به شدت بیماری خود، می توانید در جلسات ساعتی با یک روانپزشک، روانشناس یا درمانگر آموزش دیده شرکت کنید، یا یک رویکرد درمانی ساختارمندتر شامل گروه درمانی به عنوان بخشی از یک برنامه مراقبت روزانه داشته باشید.

اگر مشکلات اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنید، به این معنی است که چرخه های معمول پاسخ جنسی خود یا شریک زندگیتان مختل شده است. این به تغییرات فیزیکی و عاطفی است که در طول برانگیختگی جنسی و شرکت در فعالیت های تحریک کننده جنسی رخ می دهد. محرک های عاطفی برای هر مرحله از چرخه برای مردان و زنان مشابه است.

صحبت کردن در مورد اختلال عملکرد جنسی، حتی با شریک زندگی، می تواند سخت و شرم آور باشد. بسیاری از مردم دوره‌هایی را پشت سر می‌گذارند که رابطه جنسی لذت‌بخش نیست و این می‌تواند تأثیری منفی برای احساسات عاطفی بیشتر ایجاد کند. این می تواند بر روابط شما با شریک زندگی و سلامت روانی کلی شما فشار وارد کند.

اختلال عملکرد جنسی چیست؟

اختلال عملکرد جنسی به مشکلاتی اشاره دارد که شما را از تمایل یا لذت بردن از فعالیت جنسی باز می دارد. این می تواند برای مردان و زنان در هر مرحله از زندگی آنها اتفاق بیفتد، اگرچه احتمال ابتلا به مشکلات جنسی با افزایش سن افزایش می یابد.

علیرغم اینکه تعداد نسبتا کمی از مردان و زنان برای مسائل جنسی و اختلالات جنسی کمک حرفه ای دریافت می کنند، این یک شکایت بسیار رایج است. تحقیقات نشان می دهد که حدود 15 درصد از مردان و 30 درصد از زنان مشکلاتی را در عملکرد جنسی گزارش می کنند، از جمله دشواری رسیدن به اوج در زنان و انزال زودرس یا اختلال نعوظ در مردان.

اگر مشکلات جنسی دارید، اغلب می تواند مربوط به شرایط فیزیکی زمینه ای یا مشکلات عاطفی مرتبط با استرس، اضطراب یا افسردگی باشد. بسته به ماهیت و شدت مشکل اختلال عملکرد جنسی، معمولاً می‌توان آن را با درمان یا مشاوره رفتار جنسی به طور مؤثر درمان کرد، گاهی اوقات همراه با دارویی که هدف از آن تسکین شکایات فیزیکی خاص است.

بسیاری از مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی، چه در خودتان یا چه در شریک زندگیتان، می تواند به اختلال در چرخه پاسخ جنسی طبیعی شما مربوط شود. این شامل تغییرات فیزیکی و احساسی است که در بدن شما هنگام شرکت در فعالیت جنسی رخ می دهد.

درک اینکه شما و همسرتان چگونه به فعالیت جنسی پاسخ می‌دهید می‌تواند برای درمان هر گونه مشکل اختلال عملکرد جنسی و در نهایت حفظ یک تجربه مثبت جنسی مهم باشد. درمان رفتاری و درمانی برای بهبود علائم ناشی از ضربه جنسی یا شرایط زمینه‌ای سلامت روان می‌تواند به کاهش یا از بین بردن تأثیر آنها بر مشکلات جنسی کمک کند.

چه چیزی باعث اختلال در عملکرد جنسی می شود؟

اعتقاد بر این است که اختلال عملکرد جنسی به دلیل ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت جسمی و روانی ایجاد می شود. پیدا کردن اینکه چه چیزی باعث مشکل شما در طی ارزیابی اولیه در Priory شده است، به شکل گیری اساس برنامه درمانی شما کمک می کند. علل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علل فیزیکی  - مشکلات مربوط به عملکرد جنسی می تواند به دلیل طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمانی از جمله دیابت، بیماری قلبی و عروقی، آسیب کلیه یا کبد، و اثرات نامطلوب فیزیکی مرتبط با اعتیاد به الکل و سوء مصرف مواد مخدر.

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان سایر شرایط سلامت روان، از جمله داروهای ضد افسردگی که برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی استفاده می شوند، می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند. اگر مشکلات جنسی شما به شکایات فیزیکی مربوط می شود، تغییر داروی موجود به دارویی با کاهش تمایل به عوارض جانبی اختلال عملکرد جنسی می تواند کمک کننده باشد.

علل روانی - تأثیر سلامت روانی شما بر عملکرد جنسی را نمی توان دست کم گرفت. اگر تشخیص داده شده است یا علائم افسردگی را تجربه کرده اید، این می تواند به مشکلات اختلال عملکرد جنسی کمک کند. تجربه ترومای جنسی می تواند باعث شود که فعالیت جنسی را منفی تلقی کنید، در حالی که نگرانی در مورد تصویر بدن و مسائل حل نشده رابطه نیز می تواند عامل باشد.

در Priory، ما می‌دانیم که برداشتن اولین قدم‌ها به سمت بهبودی برای مشکل اختلال عملکرد جنسی می‌تواند دشوار باشد. نیازی به احساس خجالت نیست، به خصوص که مسائل مربوط به سلامت جنسی بسیار رایج است. به همین دلیل است که ما یک ارزیابی اولیه را در یک محیط دلسوزانه به شما پیشنهاد می کنیم و به شما کمک می کند تا میزان مشکل خود و گزینه هایی را که در دسترس شما هستند درک کنید تا به شما کمک کنیم تا دوباره از تجربیات جنسی لذت ببرید.

علائم و نشانه های اختلال عملکرد جنسی چیست؟

علائم مرتبط با مشکلات جنسی اغلب بین مردان و زنان متفاوت است، اما همپوشانی قابل توجهی نیز وجود دارد. علائم مشترک شامل کاهش علاقه به فعالیت جنسی و چالش در برانگیختگی یا ارگاسم است. این تجربیات مشترک به عوامل روانی و فیزیولوژیکی مشترکی که بر سلامت جنسی تأثیر می‌گذارند اشاره می‌کنند. علاوه بر این، تجربیات فردی را می توان تحت تأثیر سن، سلامتی و پویایی روابط قرار داد.

 
 
 
 
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
  • مشکل در نعوظ (اختلال نعوظ)
  • تأخیر یا عدم انزال، حتی با تحریک جنسی کافی
  • انزال زودرس یا ناتوانی در کنترل زمان انزال

درمان اختلال عملکرد جنسی

در Priory، ما تشخیص می دهیم که وضعیت هر کس متفاوت است، و اطمینان حاصل می کنیم که هر کس یک برنامه درمانی منحصر به فرد متناسب با نیازهای خود دارد.

اکثر مشکلات اختلال عملکرد جنسی را می توان با پرداختن به مشکلات جسمی یا روانی زمینه ای به طور موثر درمان کرد. اختلال عملکرد مرتبط با استرس، ترس یا اضطراب از طریق جلسات درمانی و مشاوره که با هدف بهبود آموزش در مورد مسائل جنسی شما و ارتباط با شریک زندگی شما انجام می شود، قابل درمان است.

برخی از روش های پزشکی و درمانی که در Priory برای درمان اختلال عملکرد جنسی استفاده می شود، به ویژه اگر ناشی از استرس، اضطراب یا افسردگی باشد، عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان‌های گفتاری مانند CBT با درمانگران متخصصی که برای درمان مشکلات اختلال عملکرد جنسی استفاده می‌کنند انجام می‌شود. هدف CBT صحبت کردن از طریق هرگونه احساس اضطراب، ترس، گناه یا اعتماد به نفس پایین است که ممکن است به مشکلات عملکرد جنسی کمک کند.

درمانگر شما روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهد تا افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید، با تمرکز بر تکنیک‌های سازنده و مبتنی بر عمل برای بهبود وضعیت خود.

CBT همچنین می تواند به شما کمک کند تا هر گونه آسیب جنسی در گذشته را که ممکن است با مفاهیم منفی تجربه شده در طول رابطه جنسی در روزگار کنونی مرتبط باشد، برطرف کنید.

روان درمانی  و مشاوره

روان درمانی یک تکنیک درمانی تخصصی است که برای کمک به افرادی طراحی شده است که با مشکلاتی که ماهیت روانی/جنسی دارند دست و پنجه نرم می کنند. این شکل از درمان تکنیک های رفتاری و شناختی کلیدی را در بر می گیرد و به افراد کمک می کند تا درک درستی از مشکلات جنسی خود داشته باشند، نیازهای جنسی خود را بهتر بیان کنند و انتخاب های خود را برای بیان جنسی گسترده تر کنند.

درمان روانی جنسی می تواند به صورت فردی یا به عنوان بخشی از برنامه زوج درمانی انجام شود و دریچه ای برای افراد فراهم می کند تا در مورد مسائل خود با یک درمانگر مورد اعتماد و حمایت کننده که متخصص در حل انواع مشکلات جنسی است صحبت کنند.

دارو

گاهی اوقات، دارو برای سایر بیماری ها و شرایط سلامت روان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است بر عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. تغییر دارو می تواند کمک کننده باشد، در حالی که مردان مبتلا به اختلال نعوظ ممکن است از داروهایی بهره مند شوند که جریان خون را به آلت تناسلی افزایش می دهند مانند ویاگرا، سیالیس، لویترا و استاکسین.

درمان اختل

"سرطان تخمدان" یک اصطلاح عمومی برای هر تومور بدخیم اولیه تخمدان است. با این حال، سرطان تخمدان یک بیماری نیست. انواع مختلفی از سرطان تخمدان وجود دارد، از جمله برخی از آنها که بسیار نادر هستند و نیاز به درمان تخصصی دارند. بنابراین، ایجاد تشخیص صحیح از قبل بسیار مهم است. انواع اصلی سرطان تخمدان به خاطر سلول هایی که این بیماری برای اولین بار در آنجا شکل می گیرد نامگذاری شده اند.

برای ارتباط با بهترین متخصص زنان در تهران اینجا کلیک کنید

انواع سرطان تخمدان

سرطان اپیتلیال تخمدان

حدود 90 درصد سرطان های تخمدان از بافت اپیتلیوم شروع می شود. این سرطان ها ممکن است از لوله فالوپ یا از سلول های تخمدان ایجاد شوند. اینها همچنین ممکن است از بافتی که روی تخمدان کاشته شده است ایجاد شود. به عنوان مثال، اندومتریوز متصل به تخمدان ممکن است به اندومتریوئید (کارسینوم) تبدیل شود. این نوع سرطان تخمدان به انواع مختلفی تقسیم می شود که شامل انواع سروزی، موسینوز، آندومتریوئید، سلول شفاف، انتقالی و تمایز نیافته می شود. خطر ابتلا به سرطان اپیتلیال تخمدان با افزایش سن، به ویژه پس از 50 سالگی افزایش می یابد.

سرطان تخمدان سلول زایا

تومورهای سلول زاینده حدود 5 درصد از سرطان های تخمدان را تشکیل می دهند. آنها از سلول های تولید کننده تخمک شروع می شوند. این نوع سرطان تخمدان می تواند در زنان در هر سنی رخ دهد، اما حدود 80 درصد در زنان زیر 30 سال دیده می شود. زیرگروه های اصلی تراتوم، دیس ژرمینوما، تومور سینوس اندودرم و کوریوکارسینوما هستند.

سرطان تخمدان استرومایی

این تومورها حدود 5 درصد از سرطان های تخمدان را تشکیل می دهند. آنها در بافت همبند رشد می کنند که تخمدان را کنار هم نگه می دارد و استروژن و پروژسترون می سازد. بیشتر در زنان مسن دیده می شود، اما گاهی اوقات در دختران رخ می دهد.

تومورهای استرومایی معمولاً به سرعت سایر تومورهای تخمدان گسترش نمی یابند. زیرگروه ها شامل تومورهای سلولی گرانولوزا، تکا و سرتولی لیدیگ هستند.

سرطان اولیه تخمدان صفاقی

سرطان اولیه تخمدان صفاقی نادر است. سلول هایی دارد که شبیه سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا هستند، اما از پوشش لگن و/یا شکم شروع می شود. زنان حتی پس از برداشتن تخمدان ها نیز ممکن است به این نوع سرطان مبتلا شوند. علائم و درمان مشابه سرطان تخمدان اپیتلیال است.

غربالگری سرطان تخمدان

غربالگری سرطان تخمدان فقط برای زنان در معرض خطر یا افزایش خطر توصیه می شود.

افزایش خطر به معنای ابتلا به سرطان تخمدان نیست. اما به این معنی است که باید معاینات غربالگری منظم را برای تشخیص سرطان در صورت ایجاد آن آغاز کنید. وقتی زود تشخیص داده شود، شانس درمان موفقیت آمیز این بیماری بیشتر است.

 

عوامل خطر سرطان تخمدان

هر چیزی که شانس ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد یک عامل خطر است. این موارد عبارتند از:

  • سن: خطر ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن افزایش می یابد. حدود نیمی از سرطان های تخمدان در زنان بالای 60 سال است.
  • سابقه خانوادگی سرطان تخمدان
  • یکی از بستگان نزدیک مبتلا به سرطان تخمدان که مشکوک به جهش BRCA1 یا BRCA2 است
  • عوامل ژنتیکی: تقریباً 10 تا 15 درصد از سرطان‌های تخمدان به دلیل ژن‌هایی هستند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. این موارد عبارتند از:
    • جهش BRCA1 یا BRCA2 یا خطر مشکوک جهش BRCA1 یا BRCA2
    • سندرم لینچ (سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی)
  • هرگز بچه دار نشدن هر چه تعداد فرزندان شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کمتر می شود.

همه افراد دارای عوامل خطر به سرطان تخمدان مبتلا نمی شوند. با این حال، اگر عوامل خطری دارید، ایده خوبی است که آنها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

تروما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. یک تصادف غم انگیز، بیماری جدی یا سوء استفاده می تواند منجر به احساس ترس و اضطراب شود. مقابله با تروما می تواند به ویژه برای کودکان دشوار باشد، زیرا ممکن است همیشه نتوانند احساس خود را بیان کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا فردی با آسیب روانی دست و پنجه نرم می کند یا خیر .

برای ارتباط با روانکاو خوب در تهران اینجا کلیک کنید

علائم عاطفی آسیب روانی

افرادی که با آسیب های روانی مواجه شده اند اغلب احساساتی مانند شوک، انکار، ترس و خشم را تجربه می کنند. کسانی که شاهد یا تجربه یک رویداد آسیب زا هستند، ممکن است احساس کنند که دائماً در حاشیه هستند، به راحتی مبهوت و بیش از حد هوشیار می شوند. با این حال، گاهی اوقات این تروما آنقدر طاقت‌فرسا است که فرد از نظر عاطفی احساس بی‌حسی می‌کند. تحریک پذیری، غمگینی، نوسانات خلقی، احساس درماندگی، گناه، شرم و سرزنش خود نیز شایع هستند.

علائم شناختی آسیب عاطفی

تجربه یک بیماری جدی، قطع رابطه یا سایر رویدادهای تغییر دهنده زندگی ممکن است منجر به علائم شناختی مانند سردرگمی و مشکل در تمرکز و ارتباط با واقعیت شود. برخی از بازماندگان تروما افکار مزاحم، کابوس‌ها و فلاش بک‌های مربوط به رویداد را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در به خاطر آوردن آنچه اتفاق افتاده مشکل دارند.

علائم فیزیکی تروما

آسیب های روانی اغلب منجر به شکایات فیزیکی مانند مشکلات در خوردن و مشکل در افتادن یا به خواب رفتن می شود. افرادی که ترومای دوران کودکی را تجربه می کنند ممکن است سطح انرژی پایین و دردها و دردهای غیر قابل توضیح یا سایر احساسات فیزیکی داشته باشند.

علائم رفتاری مرتبط با ضربه شوک

پس از گذراندن ضربه شوک ، بزرگسالان احتمالاً از خانواده، دوستان و فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند کناره‌گیری می‌کنند یا از افراد و مکان‌هایی که رویداد آسیب‌زا را به آنها یادآوری می‌کنند دوری می‌کنند. اجبار و رفتارهای تکانشی یا خود ویرانگر مانند مصرف مواد مخدر و الکل و اختلالات خوردن نیز رایج هستند. افرادی که برای پردازش تروما تلاش می کنند ممکن است متخاصم و بحث برانگیز شوند یا ممکن است متوجه تغییر ناگهانی در گروه همسالان خود شوید.

عوامل موثر در ترومای دوران کودکی

برای برخی افراد، عوامل خاصی خطر تروما را افزایش می‌دهند که می‌تواند ناشی از یک رویداد یکباره یا یک الگوی رفتاری مداوم باشد. سوء استفاده جسمی، عاطفی و جنسی و غفلت از شایع ترین علل آسیب های دوران کودکی است. خشونت خانگی یا محله، قلدری، یا مرگ یکی از عزیزان نیز ممکن است منجر به احساس ترس و درماندگی شود.

بیمارستان رفتاری شیکاگو درمان جامع و فردی تروما را ارائه می دهد. برنامه درمانی بیمار ممکن است شامل خدمات بستری ، بستری جزئی، و/یا مشاوره شدید سرپایی ترومای عاطفی باشد.

ورتبروپلاستی روشی است که در آن سیمان خاصی به مهره شکسته تزریق می شود - با هدف تسکین درد ستون فقرات و بازگرداندن تحرک شما. با این حال، همه افراد مبتلا به شکستگی مهره کاندیدای این عمل نیستند. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که ورتبروپلاستی نسبت به رویکرد محافظه‌کارانه‌تر، که می‌تواند شامل موارد زیر باشد، سود کمی دارد:

  • استراحت در رختخواب

  • مسکن های درد

  • شل کننده های عضلانی

  • بریس های پشت

  • فیزیوتراپی

برای ارتباط با بهترین جراح ستون فقرات در تهران اینجا کلیک کنید.

بیماران باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای ورتبروپلاستی صحبت کنند. برخی از پزشکان ممکن است این روش را توصیه کنند اگر:

  • روش های سنتی درمان شکستگی مهره یا کمر درد شما با شکست مواجه می شوند

  • از درد یا بی حرکتی شدید یا طولانی مدت رنج می برید

  • شکستگی مهره منجر به عوارض جدی تری از جمله: ترومبوز ورید عمقی ، تسریع پوکی استخوان ، مشکلات تنفسی، کاهش قد و مسائل عاطفی یا اجتماعی شده است.

خطرات ورتبروپلاستی

ورتبروپلاستی به طور کلی به خوبی تحمل می شود و عوارض آن معمولا جزئی است و به میزان 1 تا 3 درصد رخ می دهد. اما بیماران ممکن است با خطراتی مانند:

  • خونریزی

  • از دست دادن خون

  • شکستگی دنده ها یا سایر استخوان های مجاور

  • تب

  • تحریک ریشه عصبی

  • عفونت

  • سیمان قبل از اینکه سفت شود به بیرون از استخوان جاری می شود

ورتبروپلاستی می تواند درد را برای چند ساعت در حالی که سیمان درمان می کند تشدید کند، اما به ندرت اتفاق می افتد و مدت زیادی طول نمی کشد. بسته به شرایط خاص خود ممکن است با خطرات دیگری روبرو شوید، بنابراین قبل از هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

ورتبروپلاستی چگونه کار می کند

قبل از عمل:

  • پزشک شما احتمالاً عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز می‌کند ، یک تاریخچه پزشکی کامل می‌گیرد و یک معاینه فیزیکی برای تعیین محل دقیق و ماهیت درد مربوط به مهره‌های شما انجام می‌دهد. پزشک شما همچنین ممکن است از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  (MRI) یا یک اسکن توموگرافی کامپیوتری  (CT یا اسکن CAT) استفاده کند.

  • در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه و هر مکمل گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید یا از داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون)، آسپرین یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد، مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در طول عمل، پزشک شما:

  • به شما داروی آرام بخش می دهد تا به آرامش و حفظ آرامش در طول عمل کمک کند یا برای درد شدید بیهوشی عمومی می دهد.

  • از اشعه ایکس مداوم برای هدایت سوزن به مهره شکسته استفاده می کند، در حالی که بدن شما از اشعه محافظت می شود.

  • به آرامی سیمان را به مهره تزریق می کند. بسته به نحوه ورود سیمان به مهره، پزشک ممکن است تزریق دوم را برای پر کردن کامل مهره اعمال کند.

بعد از عمل:

  • احتمالاً در حالی که سیمان سفت می شود به مدت 1 ساعت به پشت دراز می کشید.

  • احتمالاً 1 تا 2 ساعت دیگر در اتاق مشاهده خواهید ماند.

  • ممکن است تقریباً بلافاصله پس از عمل تسکین درد را تجربه کنید، اما ممکن است تا ۷۲ ساعت طول بکشد. پزشک شما می تواند مسکن های بدون نسخه را برای ناراحتی موقت به شما ارائه دهد.

  • پزشک درد شما را ارزیابی کرده و عوارض احتمالی را بررسی می کند.

  • ممکن است نیاز به استفاده از بریس پشتی داشته باشید، اما معمولاً غیر ضروری است.

  • چند هفته دیگر برای قرار ملاقات بعدی باز خواهید گشت.

همه کودکان خردسال می توانند گهگاهی شیطون، سرکش و تکانشی باشند که کاملا طبیعی است. با این حال، برخی از کودکان رفتارهای بسیار دشوار و چالش برانگیزی دارند که خارج از عرف سن آنها است.

شایع ترین اختلالات رفتار مخرب شامل اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)، اختلال سلوک (CD) و اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) است . این سه اختلال رفتاری علائم مشترکی دارند، بنابراین تشخیص آن می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. یک کودک یا نوجوان ممکن است همزمان دو اختلال داشته باشد. سایر عوامل تشدید کننده می تواند شامل مشکلات عاطفی، اختلالات خلقی، مشکلات خانوادگی و سوء مصرف مواد باشد.برای ارتباط با روانشناس مرد خوب در تهران اینجا کلیک کنید.

اختلال نافرمانی مخالف

تصور می‌شود که از هر 10 کودک زیر 12 سال یک نفر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) است و تعداد پسران دو به یک از دختران بیشتر است. برخی از رفتارهای معمول یک کودک مبتلا به ODD عبارتند از:

  • به راحتی عصبانی، آزرده یا تحریک می شود
  • کج خلقی مکرر
  • به طور مکرر با بزرگسالان، به ویژه آشناترین بزرگسالان زندگی آنها، مانند والدین، بحث می کند
  • از اطاعت از قوانین امتناع می کند
  • به نظر می رسد عمداً سعی در آزار یا آزار دیگران دارد
  • عزت نفس پایین
  • آستانه ناامیدی پایین
  • سعی می کند دیگران را برای هر بدبختی یا بدکاری سرزنش کند.

اختلال سلوک

کودکان مبتلا به اختلال سلوک (CD) اغلب به دلیل رفتار بزهکارانه و امتناع از پذیرش قوانین به عنوان "بچه های بد" قضاوت می شوند. تصور می شود که حدود 5 درصد از کودکان 10 ساله سی دی دارند و تعداد پسران 4 به یک از دختران بیشتر است. حدود یک سوم از کودکان مبتلا به CD همچنین دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) هستند.

برخی از رفتارهای معمول یک کودک مبتلا به CD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • امتناع مکرر از اطاعت از والدین یا دیگر شخصیت های مرجع
  • فرار مکرر
  • تمایل به مصرف مواد مخدر، از جمله سیگار و الکل، در سنین بسیار پایین
  • عدم همدلی با دیگران
  • پرخاشگری به حیوانات و افراد دیگر یا نشان دادن رفتارهای سادیستی از جمله قلدری و آزار جسمی یا جنسی
  • میل به شروع دعواهای فیزیکی
  • استفاده از سلاح در درگیری های فیزیکی
  • دروغگویی مکرر
  • رفتار مجرمانه مانند دزدی، افروختن عمدی آتش، نفوذ به منازل و خرابکاری
  • تمایل به فرار از خانه
  • تمایل به خودکشی - اگرچه این موارد نادرتر هستند.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی

تصور می‌شود که حدود 2 تا 5 درصد از کودکان به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه (ADHD) مبتلا هستند که تعداد پسران سه به یک از دختران بیشتر است. ویژگی های ADHD می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی توجهی - مشکل در تمرکز، فراموش کردن دستورالعمل ها، حرکت از یک کار به کار دیگر بدون انجام کاری.
  • تکانشگری - صحبت کردن با دیگران، داشتن یک فیوز کوتاه، حادثه خیز بودن.
  • بیش فعالی - بی قراری و بی قراری مداوم.

عوامل خطر در اختلالات رفتاری کودکان

علل ODD، CD و ADHD ناشناخته است اما برخی از عوامل خطر عبارتند از:

  • جنسیت - پسران بسیار بیشتر از دختران از اختلالات رفتاری رنج می برند. مشخص نیست که آیا علت ژنتیکی است یا به تجربیات اجتماعی شدن مرتبط است.
  • بارداری و تولد – بارداری های سخت، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد ممکن است در برخی موارد به رفتار مشکل ساز کودک در مراحل بعدی زندگی کمک کنند.
  • خلق و خوی – کودکانی که از سنین پایین به سختی مدیریت می شوند، دارای خلق و خو یا پرخاشگر هستند، احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی زندگی دچار اختلالات رفتاری شوند.
  • زندگی خانوادگی – احتمال بروز اختلالات رفتاری در خانواده های ناکارآمد بیشتر است. به عنوان مثال، در خانواده هایی که خشونت خانگی، فقر، مهارت های ضعیف والدینی یا سوء مصرف مواد مشکل ساز است، کودک در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
  • مشکلات یادگیری - مشکلات خواندن و نوشتن اغلب با مشکلات رفتاری همراه است.
  • ناتوانی ذهنی - احتمال ابتلا به اختلالات رفتاری در کودکان دارای ناتوانی ذهنی دو برابر بیشتر است.
  • رشد مغز - مطالعات نشان داده اند که مناطقی از مغز که توجه را کنترل می کنند در کودکان مبتلا به ADHD کمتر فعال هستند.

تشخیص اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری مخرب پیچیده هستند و ممکن است شامل عوامل مختلفی باشد که به صورت ترکیبی کار می کنند. به عنوان مثال، کودکی که رفتارهای بزهکارانه سی دی از خود نشان می دهد ممکن است دارای ADHD، اضطراب ، افسردگی و زندگی دشوار در خانه باشد.

روش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشخیص توسط یک سرویس تخصصی، که ممکن است شامل یک متخصص اطفال، روانشناس یا روانپزشک کودک باشد
  • مصاحبه عمیق با والدین، فرزند و معلمان
  • چک لیست های رفتار یا پرسشنامه های استاندارد.

در صورتی تشخیص داده می شود که رفتار کودک با معیارهای اختلالات رفتاری مخرب در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا مطابقت داشته باشد.

مهم است که عوامل استرس زای حاد را که ممکن است رفتار کودک را مختل کنند، رد کنید. به عنوان مثال، یک والدین بیمار یا قربانی شدن توسط سایر کودکان ممکن است مسئول تغییرات ناگهانی در رفتار معمول کودک باشد و این عوامل باید در ابتدا در نظر گرفته شوند.

درمان اختلالات رفتاری در کودکان

کودکان درمان نشده مبتلا به اختلالات رفتاری ممکن است به بزرگسالانی ناکارآمد تبدیل شوند. به طور کلی، هر چه مداخله زودتر انجام شود، احتمالاً نتیجه بهتری خواهد داشت.

یک مطالعه بزرگ در ایالات متحده، که برای مؤسسه ملی سلامت روان و دفتر برنامه‌های آموزشی مدرسه انجام شد، نشان داد که مدیریت دارویی و درمان رفتاری برای ADHD با طراحی دقیق تمام معیارهای رفتار در مدرسه و خانه را بهبود می‌بخشد.

درمان معمولاً چند وجهی است و به اختلال خاص و عوامل مؤثر در آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش والدین - به عنوان مثال، آموزش والدین چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و آنها را مدیریت کنند.
  • خانواده درمانی - به کل خانواده کمک می شود تا مهارت های ارتباطی و حل مسئله را بهبود بخشند.
  • درمان شناختی رفتاری - برای کمک به کودک برای کنترل افکار و رفتار خود.
  • آموزش اجتماعی – مهارت های اجتماعی مهمی به کودک آموزش داده می شود، مانند اینکه چگونه با دیگران مکالمه داشته باشد یا با دیگران بازی کند.
  • مدیریت خشم – به کودک آموزش داده می شود که چگونه نشانه های ناامیدی فزاینده خود را تشخیص دهد و مجموعه ای از مهارت های مقابله ای که برای خنثی کردن خشم و رفتار پرخاشگرانه او طراحی شده است به او داده می شود. تکنیک های آرام سازی و مهارت های مدیریت استرس نیز آموزش داده می شود.
  • حمایت از مشکلات مرتبط – برای مثال، کودکی که مشکل یادگیری دارد از حمایت حرفه ای بهره مند خواهد شد.
  • تشویق - بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری در مدرسه و در تعامل با دیگران شکست های مکرر را تجربه می کنند. تشویق کودک به برتری در استعدادهای خاص خود (مانند ورزش) می تواند به ایجاد عزت نفس کمک کند.
  • دارو - برای کمک به کنترل رفتارهای تکانشی.

یکی از ناخوشایندترین جنبه های پیری این است که مفاصل شما شروع به ساییدگی می کنند، اغلب بدون دلیل موجه. این ساییدگی و پارگی مفاصل نه تنها در زانوها و باسن بلکه در ستون فقرات نیز رایج است. دلیل دقیق شروع ساییدگی مفاصل ستون فقرات مشخص نیست و ممکن است ترکیبی از عواملی مانند انجام زیاد لیفتینگ، داشتن سابقه خانوادگی مشکلات ستون فقرات یا آسیب به ستون فقرات باشد. این ساییدگی نوعی آرتریت است که در آن غضروف مفاصل ستون فقرات شروع به ساییدگی می کند. صرف نظر از علت، به خوبی شناخته شده است که آرتریت ستون فقرات اغلب با افزایش بلوغ بدون هیچ دلیل قابل شناسایی افزایش می یابد.برای ارتباط با بهترین جراح دیسک کمر در تهران اینجا کلیک کنید

شکل 1

علائم آرتروز ستون فقرات چیست؟

در بیشتر مواقع زمانی که آرتریت کمی در ستون فقرات وجود دارد، فرد مبتلا هرگز نمی‌داند که این بیماری ایجاد شده است. گاهی اوقات آرتریت می تواند نسبتاً شدید باشد و هنوز علائمی نداشته باشد. هنگامی که آرتریت گردن مشکل ساز می شود، علائم می تواند درد در گردن و گاهی اوقات در تیغه های شانه، داخل شانه ها و پایین دست تا دست باشد. هنگامی که درد در گردن و عضلات کنار گردن (عضلات ذوزنقه ای) موضعی است، معمولاً آرتریت باعث این مشکل می شود. گاهی اوقات گردن به اندازه ای تحریک می شود که اعصاب درگیر می شوند و زمانی که این اتفاق می افتد ممکن است دردی وجود داشته باشد که از بازو تا مچ دست یا انگشتان تابش می کند. یکی دیگر از علائم درگیری عصبی، گزگز و بی حسی (به نام پارستزی) در بازو یا انگشتان است. اغلب این گزگز و بی‌حسی می‌آیند و می‌روند و معمولاً دوام نمی‌آورند. با این حال، با درگیر شدن و آسیب دیدن اعصاب، سوزن سوزن شدن و بی حسی باقی می ماند. اعصاب همچنین باعث کارکرد ماهیچه ها می شوند، بنابراین اگر متوجه ضعف عضلانی یا کاهش قدرت شدید، آسیب عصبی کافی است که باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر بی حسی و ضعف به تدریج بدتر می شود، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. به ندرت، آرتریت گردن می تواند آنقدر بد باشد که روی اعصاب پاها تأثیر بگذارد، بنابراین اگر دچار ضعف در پاها، مشکل در راه رفتن یا مشکل در روده یا مثانه شدید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و مورد ارزیابی قرار بگیرید. بیشتر اوقات آرتریت در ستون فقرات خفیف است و نیازی به ارزیابی و درمان اورژانسی نیست. آرتریت در ناحیه کمر علائم مشابهی دارد و می تواند باعث درد در پشت و گاهی اوقات در باسن شود. گاهی اوقات درد می‌تواند به ران‌ها سرایت کند و اگر اینطور باشد، می‌تواند نشان دهنده درگیری اعصاب باشد. دستورالعمل علائم سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف در ناحیه کمر و اندام تحتانی مانند گردن (در پاراگراف قبل) یکسان است.

وظیفه والدین این است که فرزندان خود را برای بزرگسالی آماده کنند که قادر به مراقبت از خود و غلبه بر مشکلات باشند. کار آسانی نیست. والدین باید محدودیت های مناسبی را تعیین کنند، شاهد شکست فرزندان خود باشند و اجازه دهند آنها عواقب اعمال خود را احساس کنند. گاهی اوقات والدین حتی فریادهای تند "از تو متنفرم!" یا کلمات دردناک دیگر

Hannah L. Mulholland، LICSW، MSW، یک مددکار اجتماعی کودکان در کلینیک Mayo، گفت: "من به والدین می گویم که اشکالی ندارد که فرزندان شما به دلیل محدودیتی که شما تعیین کرده اید از شما عصبانی باشند و مانند شما نباشند." "شما بهترین فرد در جهان هستید که دوست نداشته باشند و از او عصبانی نشوند، زیرا شما تنها کسی هستید که آنها را ترک نمی کنید. شما همچنان آنها را دوست خواهید داشت، حتی زمانی که آنها از دست شما عصبانی هستند. اما برای بسیاری از والدین، دلیلی که محدودیت‌هایی تعیین نمی‌کنند این است که می‌خواهند مورد پسند واقع شوند.»

برای مشاوره با دکتر خوب برای درمان عفونت زنان در تهران اینجا کلیک کنید

فرزندپروری یعنی حمایت از کودکان در حالی که اشتباهات خود را مرتکب می شوند، مسئولیت های متناسب با سن خود را بر عهده می گیرند، خودشان فکر می کنند و مشکلات خود را حل می کنند. اینکه چگونه این کار را انجام دهید به شما بستگی دارد.

برای مثال، می‌توانید به فرزندانتان اجازه دهید نحوه و زمان انجام تکالیف خود را انتخاب کنند - اما همچنین به آنها بگویید که اگر این کار را انجام ندهند، ممکن است عواقبی در مدرسه داشته باشند. «بگذارید فرزندتان مضطرب شود. مولهالند می گوید: بگذارید فرزندتان اشتباه کند. آنها اینگونه یاد می گیرند.»

بچه‌هایی که یاد نمی‌گیرند ممکن است به طرز غم‌انگیزی بدون آمادگی یا حتی ترس وارد دنیای بزرگسالان شوند، زیرا نمی‌دانند چگونه روابط برقرار کنند، لباس‌هایشان را بشویید یا پولشان را مدیریت کنند. مالهالند می‌گوید: «آن‌ها به دلیل اینکه واقعاً نمی‌دانند ظرفیت خودشان چقدر است، سرشان را می‌گیرند.

4 سبک فرزندپروری

چهار سبک اصلی والدین وجود دارد: مقتدرانه، مقتدرانه، سهل گیرانه و سهل انگارانه. لازم نیست به یک سبک متعهد باشید. استفاده از سبک های مختلف در موقعیت های مختلف طبیعی است. هنگامی که ایمنی در خطر است، والدین ممکن است از یک سبک مستبد محکم استفاده کنند که جایی برای مذاکره باقی نمی گذارد. اما یک والدین ممکن است عواقب را به تعویق بیندازند و به رویکردی سهل‌گیرانه متمایل شوند تا نوجوان را تشویق کنند تا در صورت قرار دادن خود در موقعیت خطرناکی درخواست کمک کنند.

مولهالند می گوید: «به عنوان والدین، همه ما هر روز بهترین کار را انجام می دهیم. نیات ما همیشه خوب است، اما تلاش می کنیم بسته به ظرفیت خودمان در لحظه اجرا کنیم. به عنوان والدین به خود استراحت دهید و محدودیت های خود را بشناسید. تمام توصیه‌های این مقاله برای زمانی است که شما بهترین خودتان هستید، نه لزوما چیزی که بتوانید همیشه آن را اجرا کنید.»

در اینجا نگاهی به هر یک از این چهار سبک می اندازیم.

سبک فرزندپروری مقتدرانه

فرزندپروری مقتدرانه اغلب سبک ایده آلی برای ترکیب گرمی و انعطاف پذیری در نظر گرفته می شود و در عین حال روشن می کند که والدین مسئول هستند. (3) فرزندان والدین مقتدر می دانند که از آنها چه انتظاری می رود. والدین آنها دلایل قوانین و عواقب زیر پا گذاشتن آنها را توضیح می دهند. والدین نیز به نظرات فرزند خود گوش می دهند، اما والدین تصمیم گیرنده نهایی باقی می مانند.

والدین مقتدر روابط صمیمانه و صمیمانه ای با فرزندان خود ایجاد می کنند. کودکانی که والدین مقتدر دارند، معمولاً با اعتماد به نفس، مسئولیت پذیر و قادر به مدیریت احساسات خود بزرگ می شوند. آنها همچنین دوستانه، کنجکاو و دستاورد گرا هستند.

نمونه ای از سبک فرزندپروری مقتدرانه چیست؟

یکی از مکان هایی که سبک فرزندپروری در آن نشان داده می شود، زمان صرف غذا است. والدین مقتدر بیشتر وعده های غذایی خانوادگی می خورند که در آن والدین رفتارهای غذایی خود را الگوبرداری می کنند - به جای اعمال محدودیت های سخت. والدین کودکان را در تهیه غذا مشارکت خواهند داد. شاید کودک یک شب در هفته غذای شام را انتخاب کند یا غذای جانبی را انتخاب کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فرزندان مادران مقتدر نسبت به کودکانی که از سبک‌های مختلف فرزند پروری هستند، رژیم غذایی بالایی دارند و میوه بیشتری می‌خورند.

سبک فرزندپروری سهل گیرانه

والدین سهل‌گیر ممکن است به خود افتخار کنند که بهترین دوست فرزندشان هستند. این والدین با ارتباط باز صمیمی و پرورش دهنده هستند. آنها به طور فعال در رفاه عاطفی فرزندان خود مشارکت دارند. آنها همچنین توقعات کمی دارند و از نظم و انضباط کم استفاده می کنند. والدین سهل‌گیر به کودکان اجازه می‌دهند خودشان انتخاب کنند، اما اگر خوب پیش نرود، آنها را نجات می‌دهند.

فرزندان والدین سهل‌گیر در تصمیم‌گیری‌هایی مانند اینکه چه بخورند، چه زمانی به رختخواب بروند و تکالیف خود را انجام دهند، آزادی دارند. این کودکان از عزت نفس و مهارت های اجتماعی خوبی برخوردارند. اما آنها می توانند تکانشی، مطالبه گر و فاقد توانایی خودتنظیمی باشند. (1) والدین سهل‌گیر اغلب سعی می‌کنند محیط کودک خود را کنترل کنند، بنابراین کودک مجبور نیست طرد یا شکست را تجربه کند. این بدان معناست که کودک ممکن است ناآماده وارد بزرگسالی شود.

نمونه ای از سبک فرزندپروری سهل گیرانه چیست؟

وقتی صحبت از غذا می شود، والدین سهل گیر ممکن است قوانین سستی داشته باشند. آنها به کودکان اجازه می دهند آنچه را که می خواهند انتخاب کنند، حتی اگر والدین غذای خاصی درست کنند. این می تواند منجر به انتخاب های غذایی ناسالم و انتخاب های غذایی ناسالم شود. فرزندپروری سهل گیرانه با مصرف کمتر میوه و سبزیجات مرتبط است. همچنین ممکن است منجر به بی‌تجربه شدن در امتحان کردن چیزهای جدید یا همراهی با جریان و مشکل در محیط‌های اجتماعی مربوط به غذا شود.

سبک فرزندپروری مستبدانه

والدین مستبد از قوانین سختگیرانه، استانداردهای بالا و تنبیه برای تنظیم رفتار کودک استفاده می کنند. والدین مستبد انتظارات زیادی دارند و نسبت به آنها انعطاف پذیر نیستند. بچه ها ممکن است حتی ندانند که یک قانون وجود دارد تا زمانی که به خاطر نقض آن مجازات نشوند.

فرزندان والدین مستبد در پیروی از دستورالعمل ها خوب عمل می کنند و خوب رفتار می کنند. با این حال، این کودکان ممکن است با ترس از تنبیه و عدم تجربه در تصمیم گیری خود بزرگ شوند. در نتیجه، برخی ممکن است به شدت سرکش شوند، فاقد مهارت‌های اجتماعی باشند و ممکن است به تنهایی در تصمیم‌گیری صحیح دچار مشکل شوند.

نمونه ای از سبک فرزندپروری مستبدانه چیست؟ 

در زمان صرف غذا، والدین مستبد ممکن است قوانینی را اجرا کنند، مثلاً بچه‌ها مثل بقیه غذا بخورند یا همه چیز را در بشقاب خود تمام کنند. با این حال، بعید است که خانواده در مورد اینکه چرا برخی از غذاها را می خورند و اینکه چگونه با فرهنگ آنها مطابقت دارد یا بر سلامت کودک تأثیر می گذارد، بحث کنند.

سبک فرزندپروری سهل انگارانه

والدین سهل انگار نیازهای اولیه کودک را برآورده می کنند، اما بعد به کودک توجه چندانی نمی کنند. این والدین تمایل دارند کمترین مراقبت را ارائه دهند و انتظارات یا محدودیت های کمی برای فرزند خود دارند. این همیشه انتخاب آگاهانه ای نیست که والدین انجام می دهند، اما ممکن است به دلیل شرایطی مانند نیاز به کار کردن در شیفت های دیروقت، تک فرزندی، نگرانی های سلامت روان یا مشکلات کلی خانواده، مجبور شود.

فرزندان والدین غافل معمولاً از سر ناچاری انعطاف پذیر و خودکفا می شوند. آنها ممکن است در کنترل احساسات مشکل داشته باشند، راهبردهای مقابله ای موثری ایجاد نکنند و در حفظ روابط اجتماعی مشکل داشته باشند. آنها عزت نفس پایینی دارند و ممکن است به دنبال الگوهای نامناسب باشند.

نمونه ای از سبک فرزندپروری سهل انگارانه چیست؟

والدینی که درگیر نیستند ممکن است مواد غذایی نخرند یا وعده های غذایی را به طور مداوم برنامه ریزی کنند. این می تواند کودک را نگران زمان بعدی غذا خوردن کند. می تواند باعث شود که آنها با غذا مشغول شوند. کودکانی که والدین بی‌توجهی داشتند، اغلب وقتی غذا در دسترس است پرخوری می‌کنند و ممکن است دچار اضافه وزن شوند. اما این کودکان معمولاً وقتی زمانش فرا می‌رسد، راحت‌تر از خانه خارج می‌شوند.

 

خانواده درمانی نوعی روان درمانی است که بر روابط درون خانواده و محیط بزرگتر تمرکز دارد. هدف آن کاهش تعارض و پریشانی با پرداختن به پویایی بین اعضای خانواده و زوجین است. به جای تمرکز بر تعارضات فردی، بر بهبود الگوها و علائم درون گروه تاکید دارد. با اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک و رابطه ای، راهبردهایی را برای تغییر تعاملات و روابط ارائه می کند. تکنیک های مختلف مشاوره خانواده موفق زیر چتر برنامه خانواده درمانی قرار می گیرند .برای دریافت مشاوره از بهترین کلینیک روانشناسی در تهران اینجا کلیک کنید.

انواع درمان و مشاوره خانواده

انواع مختلفی از درمان در درمان اعتیاد و سلامت روان مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از اشکال درمانی مورد استفاده که بر روابط متمرکز است خانواده درمانی است. در زیر برخی از اشکال رایج خانواده درمانی و مشاوره که ممکن است در درمان مصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد، آورده شده است:

خانواده درمانی ساختاری

خانواده درمانی ساختاری برای درک چگونگی تعامل افراد درون گروه با همسران، والدین، فرزندان و سایر اعضای خانواده کار می کند. این اساساً باز کردن بسته بندی "ماتریس هویت" است. شناخت ساختار واحد – سلسله مراتب، روابط فرعی و مرزها – می تواند به تحکیم خانواده کمک کند. پس از ایجاد ساختار، مشاوران می توانند بفهمند که چه تغییرات و انواع خدمات مشاوره خانواده به بازسازی خانواده به شیوه ای مثبت کمک می کند.

خانواده درمانی استراتژیک

خانواده درمانی استراتژیک نوعی مشاوره خانواده است که به الگوهای تعامل بین اعضای خانواده می پردازد. در واقع رفتار درمانی استراتژیک مبتنی بر راه حل است و به شناسایی مشکلات قابل حل، تعیین اهداف و ایجاد استراتژی برای دستیابی به آنها می پردازد. هنگامی که یک درمانگر خدمات مشاوره خانواده را ارائه می دهد، به طور خاص به تاریخچه و تکامل یک مشکل در واحد خانواده توجه نمی کند. در عوض، آنها بیشتر به فکر کمک به افراد برای تفکر استراتژیک و اجرای راه حل هایی برای مقابله با آنها هستند.

خانواده درمانی سیستمیک

خانواده درمانی سیستمیک بر سیستم های اعتقادی تمرکز دارد. ادراکات و باورهای فرهنگی-اجتماعی اعضای خانواده نقش مهمی در پویایی خانواده دارد. زمینه فرهنگی گسترده تر می تواند تغییری در الگوهای رفتاری ایجاد کند و یک خانواده درمانگر سیستمی به جای اینکه چیزی را به عنوان مشکل یک فرد درک کند، راه حل های سطح خانواده را ترویج می کند. درمان سیستمیک را می توان به پنج بخش تقسیم کرد:

  • ساختارشکنی مشکل
  • شناسایی الگوها و حلقه های بازخورد
  • اعتقادات و توضیحات
  • احساسات و دلبستگی ها
  • عوامل زمینه ای

خانواده درمانی روایتی

خانواده درمانی روایتی فرض می‌کند که همه مردم قصه‌گو هستند، هر کدام روایت‌های جداگانه‌ای درباره وضعیت اوضاع دارند. در طول زندگی، تجربیات شخصی به داستان‌های شخصی تبدیل می‌شوند و مردم به این داستان‌ها معنا می‌بخشند – در نهایت، هویت فرد را شکل می‌دهند. روایت درمانی نوعی خدمات مشاوره خانواده است که به جدا کردن فرد از مشکل کمک می کند.

درمان بین نسلی

برای درک مشکلات درون خانواده، اغلب مهم است که ابتدا تاریخچه بین نسلی خانواده را مطالعه کنیم. این مکانیسم برای درک مشکلات گذشته کار می کند، که به نوبه خود به درمانگر و بیمار اجازه می دهد تا تعارضات آینده را پیش بینی کنند.

نظریه ارتباطات

ارتباطات باید نقش محوری در خانواده مدرن داشته باشد. این نباید تعجب آور باشد، زیرا حل تعارض معمولاً به شدت بر ارتباطات باز متکی است. این نوع درمان با تقویت شیوه‌های ارتباط خانواده، توسعه مهارت‌ها، استراتژی‌ها و دیدگاه‌های جدید که به آن‌ها اجازه می‌دهد مشکلاتشان را حل کنند، عمل می‌کند.

آموزش روانی

این رویکرد به مشاوره خانواده به کسانی که مشکلات سلامت روانی دارند این امکان را می دهد که وضعیت خود را بهتر درک کنند. با انجام این کار، درمانگر می تواند آنها را با ابزارهایی برای کاهش علائم، کنترل رفتار آنها و در نهایت عملکرد بهتر در درون واحد خانواده مجهز کند.

مشاوره رابطه

حتی مشکلات جزئی روزمره و عوامل استرس زا نیز می توانند راه خود را به روابط باز کنند. برخی از انواع مسائلی که با مشاوره رابطه قابل حل است عبارتند از: ارتباطات، تفاوت در فرهنگ، سلامت روان، خیانت، صمیمیت جنسی، کشمکش های مالی، فاصله گذاری عاطفی و عدم اعتماد عمومی. هنگامی که یک زوج تصمیم می‌گیرند دور هم جمع شوند و یک یا چند مورد از این مسائل را بپذیرند، می‌توانند روند یافتن درمانگر مناسب را برای کمک به پیشرفت و تقویت پیوندشان آغاز کنند.

تاکتیک های خانواده درمانی

معمولاً یک درمانگر از اکثر این تاکتیک‌ها استفاده می‌کند:

شناسایی نقاط قوت

در ارائه منابع و خدمات مشاوره خانواده ، یک درمانگر اغلب به دنبال مشخص کردن نقاط قوت افراد در گروه است. این رویکرد مبتنی بر قدرت نه تنها حسن نیت ایجاد می‌کند و لحن مثبتی را برای جلسات ایجاد می‌کند، بلکه در نهایت اعضای خانواده را تشویق می‌کند تا به مهم‌ترین مسائل خود رسیدگی کنند. درمانگران خانواده را از چند لنز (در درون خانواده، همسالان، مدرسه، محله/جامعه) به دنبال نقاط قوت می بینند.

برای توسعه اهداف درمانی، برای خانواده درمانگران مهم است که نقاط قوت واحد خانواده و افراد درون آن را مشخص کنند. درمانگران برای ارزیابی توانایی های هر یک از اعضای خانواده کار می کنند و از نقاط قوت آنها برای انجام وظایف استفاده می کنند ، در حالی که به طور همزمان برای ایجاد نقاط قوت اضافی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف درمانی تلاش می کنند.

گوش دادن انعکاسی

گوش دادن انعکاسی یک تاکتیک بالینی اساسی است که در مشاوره خانواده استفاده می شود و نشان می دهد که درمانگر آنچه را که فرد می گوید ثبت می کند. این می تواند به سادگی بازگرداندن چیزی باشد که به طور کلمه به کلمه گفته است، اما همچنین می تواند فقط بازتابی از احساسات برای برقراری ارتباط باشد.

چشم انداز

دیدگاه‌گیری زمانی است که درمانگر سعی می‌کند مشکلات را از دیدگاه اعضای خانواده ببیند. آنها با یکی از اعضای خانواده کار می کنند و از آنها می خواهند که زمان یا حادثه ای را که باعث منفی شدن آنها شده است را به یاد بیاورند. سپس درمانگر حادثه "منفی" را از دیدگاه فرد مشاهده می کند تا احساسات مراجع را درک کند.

جمع آوری داده ها

جمع آوری داده ها یک عمل اساسی مشاوره خانواده است که در آن درمانگر افکار اعضای خانواده را ثبت می کند. این راهی برای ایجاد شواهد به منظور رد اسناد منفی است. سپس درمانگر فهرستی از رفتارهایی را که می تواند به جرقه تغییر کمک کند، جمع آوری می کند.

پس از اثبات شواهد، درمانگر می تواند با خانواده کار کند تا شواهد منفی را تایید نکند. اقدام مخالف استراتژی دیگری است که اغلب توسط متخصصان مشاوره خانواده استفاده می شود. ابتدا، درمانگر رفتار اصلی را ثبت می کند و سپس احساساتی را برمی انگیزد که مخالف آن رفتار هستند.

امید و تقویت

زمانی که یک خانواده راه خود را به سمت مشاوره خانواده باز می کند، احتمالاً قبلاً توسط خود، دوستان و حتی سایر متخصصان به آنها گفته شده است که چقدر اوضاع بد شده است. برای درمانگر بسیار مهم است که فوراً با این روایت مقابله کند و به سمت چشم انداز خوش بینانه تر از واحد خانواده تلاش کند. برای ایجاد انگیزه در خانواده برای تغییر، آنها باید احساس امیدواری و انرژی کنند.

چارچوب بندی مجدد

اعضای خانواده اغلب با دیدی منفی به یکدیگر نگاه می کنند. چارچوب بندی مجدد، دیدگاه بین اعضای خانواده را تغییر می دهد، به این امید که آن منفی بودن را به مثبت تبدیل کند.

به طور کلی، شامل دو مرحله است. اول، درمانگر دیدگاه های اعضای خانواده را تایید می کند. هنگامی که این دیدگاه ها تأیید شدند، درمانگر می تواند به مرحله دوم برود: دیدگاه های جایگزین. درمانگر با قالب‌بندی مجدد دیدگاه‌ها نشان می‌دهد که مسائل چقدر خوب هستند. از آنجا، اعضای خانواده می توانند طرف مقابل را با دید مثبت ببینند.

فواید خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی از انواع مختلف درمان است که می تواند در درمان مشکلات اضافی و سلامت روان مفید باشد. این امر تا حدی به دلیل شناخت چگونگی تأثیر سوء مصرف مواد نه تنها بر فرد بلکه بر واحد خانواده گسترده تر و فراتر از آن است. در زیر برخی از مزایای مختلف خانواده درمانی و مشاوره آورده شده است:

  • مشارکت خانواده در روند بهبودی
  • کاهش خطر عود.
  • کاهش سطح استرس.
  • توانایی تعیین مرزهای واضح.
  • کاهش هم وابستگی
  • افزایش آگاهی از علائم عود و اعتیاد.
  • ارتباطات بهبود یافته
  • توسعه یک سیستم پشتیبانی قوی

جوانسازی واژن با جراحی شامل ترمیم دائمی بافت و عضلات پاره شده یا ضعیف شده در دهانه واژن است. در طی این روش بافت اسکار و آسیب دیده در دهانه واژن ناشی از زایمان برداشته شده و دهانه واژن تقویت می شود. این روش با هدف بازگرداندن سفت شدن و ظاهر واژن انجام می شود. این روش برای بهبود حس حین رابطه جنسی طراحی شده است و در زنان مبتلا به عفونت های مکرر واژن، انتقال باکتری مقعد به واژن را کاهش می دهد.

برای ارتباط با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران اینجا کلیک کنید

در مطب من، ما این اقدامات را به صورت سرپایی و در اکثریت زنان تحت بی حسی موضعی انجام می دهیم. بازیابی معمولاً سریع است و زمان خرابی محدود است.

لابیاپلاستی ، کاهش هود کلیتورال و ترمیم پری لابیا ماژور از دیگر روش‌های جوان‌سازی جراحی زیبایی هستند که می‌توانند همراه با روش سفت کردن انجام شوند.

آیا IA کاندید جوانسازی واژن هستم؟

با تبدیل شدن جوانسازی واژن به یک گزینه درمانی فریبنده، بسیاری از زنان مشتاق هستند تا دریابند که آیا می توانند از این روش سود ببرند یا خیر. اکثر کاندیدها زنانی هستند که پس از زایمان دچار شلی واژن شده اند. زایمان همچنین می تواند منجر به بی اختیاری ادرار پس از زایمان، عفونت های واژن، هموروئید، گاز روده و یبوست شود. خوشبختانه، جوانسازی واژن در معکوس کردن و درمان بسیاری از این بیماری ها موثر بوده است.

با این حال، این روش تنها برای زنانی که زایمان کرده اند در دسترس نیست. جوانسازی واژن همچنین به دلیل توانایی آن در تغییر شکل و ظاهر واژن، تقویت دیواره بین واژن و راست روده و کاهش درد مقاربت مورد توجه قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا این جراحی زیبایی برای شما مناسب است یا خیر، با متخصصی مانند دکتر طاهری صحبت کنید. در طول مشاوره، ایده بهتری در مورد اینکه جوانسازی واژن شامل چه مواردی می شود و چگونه می تواند سلامت واژن شما را بهبود بخشد، خواهید داشت.

جوانسازی واژن در لس آنجلس

به طور خاص، در لس آنجلس، جوانسازی واژن یک جراحی رایج است. لس آنجلس به عنوان یکی از شهرهای پیشرفته تر، از روش های زیبایی استقبال می کند. در نتیجه، زنان دیگر از گزینه های درمانی صمیمی دوری نمی کنند. با این اوصاف، جوانسازی واژن در لس آنجلس در حال افزایش است. تاییدیه افراد مشهور نیز نقش برجسته ای در افزایش محبوبیت جوانسازی واژن در لس آنجلس ایفا می کند. تعداد زیادی از افراد مشهور در لیست A وجود دارند که تحت این روش قرار گرفته اند و بعداً نتایج این روش را شرح داده اند. همانطور که ننگ پیرامون این جراحی زیبایی صمیمی همچنان در حال از بین رفتن است، جوانسازی واژن در لس آنجلس محبوبیت بیشتری پیدا می کند.