خوردن می تواند باعث کاهش فشار خون شود

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

افت فشار خون پس از غذا چیست؟ آیا گاهی اوقات بعد از خوردن غذا احساس سرگیجه یا سبکی سر می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است یک بیماری شایع به نام افت فشار خون پس از غذا داشته باشید (این اصطلاح به معنای  کاهش فشارخون  بعد از غذا خوردن است) که تا یک سوم مردان و زنان مسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

هضم یک کار پیچیده است که نیاز به هماهنگی دقیق بین دستگاه گوارش، عصبی و گردش خون دارد. یک کار اولیه، تغییر مسیر خون اضافی به معده و روده کوچک است. برای جبران این انحراف، ضربان قلب تندتر و شدیدتر می شود در حالی که رگ های خونی دور از دستگاه گوارش باریک می شوند. این دو عمل باعث حفظ فشار خون و جریان خون به مغز، پاها و هر جایی در این بین می شود.

در برخی افراد، قلب و عروق خونی آنطور که باید پاسخ نمی دهند. این باعث می شود فشار خون در همه جا به جز سیستم گوارش کاهش یابد. افت ناگهانی معمولا خود را به عنوان سرگیجه یا سبکی سر اعلام می کند . افت فشار خون پس از غذا باعث افتادن برخی افراد و برخی دیگر غش می شود. این می تواند باعث ایجاد درد قفسه سینه به نام آنژین، اختلال در بینایی یا حالت تهوع شود. حتی گزارش شده است که باعث ایجاد سکته های کوچک به نام حملات ایسکمیک گذرا می شود.

افت فشار خون و فشار خون بعد از غذا

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد افت فشار خون پس از غذا هستند. در برخی دیگر، پس از سکته مغزی، تصادف یا ضربه های دیگر که به اعصاب کلیدی یا حسگرهای فشار خون آسیب می رساند، ایجاد می شود. با این حال، در بیشتر افراد، افت فشار خون پس از غذا ناشی از تغییرات مرتبط با افزایش سن است که در توانایی بدن برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی فشار خون اختلال ایجاد می کند.

یکی از مقصران اصلی فشار خون بالا است که شریان ها را سفت می کند و در صورت نیاز تنگ شدن و آرامش آن ها را سخت تر می کند. نقص حسگرهای فشار خون در شریان‌ها یا گیرنده‌های کششی در معده (که به سایر قسمت‌های بدن هشدار می‌دهند که غذا خوردن در حال انجام است) می‌تواند منجر به افت فشار خون پس از غذا شود، مانند دیابت، بیماری پارکینسون و سایر شرایط آسیب‌رسان به اعصاب.برای ارتباط با بهترین دکتر درمان سرگیجه در تهران اینجا کلیک کنید

چگونه از احساس سرگیجه بعد از غذا جلوگیری کنیم؟

هیچ درمان مطمئنی برای افت فشار خون پس از غذا وجود ندارد، اما این چهار تغییر سبک زندگی می تواند به شما در جلوگیری از فشار خون پایین کمک کند:

  1. قبل از غذا آب بدهید.  نوشیدن 12 تا 18 اونس آب 15 دقیقه قبل از غذا می تواند کاهش فشار خون را کاهش دهد.
  2. وعده های غذایی کوچکتر  وعده های غذایی بزرگتر بیشتر از وعده های کوچکتر باعث افت فشار خون بعد از غذا می شود. سعی کنید از سه وعده غذایی مربعی در روز به شش یا هفت وعده غذایی کوچکتر تغییر دهید.
  3. کربوهیدرات های سریع هضم کمتر.  نان سفید و سایر غذاهایی که با آرد بسیار تصفیه شده، برنج سفید، سیب زمینی و نوشیدنی های شیرین درست می شوند، به سرعت از معده به روده کوچک منتقل می شوند. این انتقال سریع به افت فشار خون پس از غذا کمک می کند. کاهش مصرف این غذاها به نفع غلات کامل، حبوبات، پروتئین و روغن های سالم که به آرامی هضم می شوند ممکن است فشار خون شما را بعد از غذا بالا نگه دارد.
  4. آسان آن را انجام می دهد.  فشار خون معمولاً 30 تا 60 دقیقه بعد از غذا به پایین می آید. نشستن یا دراز کشیدن برای یک ساعت یا بیشتر پس از صرف غذا راه دیگری برای مقابله با افت فشار خون پس از غذا است. اگر نیاز به جابجایی دارید، مراقب باشید و نسبت به علائم پایین بودن فشار خونتان هوشیار باشید.

داروها و مکمل های مختلفی در برابر افت فشار خون پس از غذا آزمایش شده است. اینها عبارتند از کافئین، صمغ گوار (فیبر محلول در آب)، آکاربوز (داروی دیابت که هضم کربوهیدرات ها را کند می کند)، میدودرین (افزایش دهنده فشار خون) و غیره. اما هیچ یک از آنها در کارآزمایی های بالینی عملکرد خوبی نداشته اند و عوارض جانبی این درمان ها گاهی می تواند بدتر از افت فشار خون پس از غذا باشد.

اگر اغلب بعد از غذا خوردن احساس غریبی می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. او می‌تواند با شما همکاری کند تا ببیند آیا این احساسات ناشی از افت فشار خون پس از غذا است یا چیز دیگری، و به شما کمک کند تا راه‌هایی برای کاهش مشکل پیدا کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.