ترشحات واژن چیست؟

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

 

ترشحات واژن مخاط یا مایعی است که از واژن در برابر عفونت باکتریایی محافظت می کند. این کاملا طبیعی است و واژن را تمیز و مرطوب نگه می دارد.برای تزریق ژل به واژن در تهران اینجا کلیک کنید

ترشحات واژن ممکن است نشان دهنده مشکلی مانند برفک یا عفونت مقاربتی (STI) باشد اگر:

  • ترشحات سفید معمولاً تغییر رنگ می دهند.

  • ترشح بوی تند یا نامطبوع از خود متصاعد می کند.

  • ترشح از نظر قوام تغییر می کند.

ترشحات واژن معمولاً در دوران بارداری سنگین‌تر است، اگر از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید یا از نظر جنسی فعال هستید، اما مقدار آن می‌تواند در هر زمانی متفاوت باشد.

ترشحات طبیعی واژن چیست؟

ترشحات طبیعی واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی شما تغییر کند. اگر باردار شوید یا شروع به استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی کنید، آنچه برای شما طبیعی است ممکن است تغییر کند.

  • رنگ : ترشحات واژن اگر شفاف، سفید مایل به شیری یا مایل به سفید باشد طبیعی است.
    ترشحات خاکستری، سبز، زرد تیره یا قهوه ای ممکن است نشان دهنده عفونت یا
    مشکل دیگری باشد.

  • بو : ممکن است بوی کمی وجود داشته باشد، اما نباید قوی یا ناخوشایند باشد. اگر متوجه بوی ماهی یا بوی بد (با سایر تغییرات) شدید، ممکن است عفونت داشته باشید.

  • بافت
    : ترشحاتی که از حالت آبکی و چسبناک به غلیظ و خمیری تبدیل می شود طبیعی است . به طور معمول هورمون های شما باعث این تغییر می شوند، اما عفونت نیز می تواند قوام را تغییر دهد. ترشحات واژن که دارای تکه هایی هستند یا به نظر می رسد کف هستند ممکن است به دلیل عفونت باشد.

  • مقدار : مقدار ترشحی که افراد معمولاً تولید می کنند متفاوت است. عواملی مانند بارداری، استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی یا تولید تخمک (تخمک‌گذاری) می‌توانند بر میزان ترشحات واژن تأثیر بگذارند. تغییرات ناگهانی در مقدار ممکن است به این معنی باشد که چیزی اشتباه است.

 

چرا ترشحات واژن من بو می دهد؟

ترشحات ممکن است به خاطر عادت ماهانه شما، به دلیل اینکه به تازگی رابطه جنسی داشته اید، یا دلیل عادی دیگری که باعث ایجاد بو می شود، بو می دهد.

ترشحات بدبوی غیرمعمول معمولا نشانه یک مشکل قابل درمان است. این ممکن است یک عفونت مقاربتی (STI)، مانند کلامیدیا یا تریکوموناس، یا شرایطی باشد که ناشی از رابطه جنسی نیست، مانند تامپون باقی مانده، خونریزی نامنظم یا واژینوز باکتریایی (BV).

چه چیزی باعث ترشحات واژن می شود؟

علل زیادی برای ترشحات واژن وجود دارد که بیشتر آنها کاملا طبیعی است. با این حال، تغییر در رنگ، بافت، بو و مقدار ممکن است به دلیل عفونت باشد.

قاعدگی

بعد از اینکه تخمک تولید کردید (14 روز قبل از قاعدگی بعدی)، ممکن است متوجه شوید که به نظر می رسد مخاط بیشتری در واژن خود دارید. این معمولا تا شروع قاعدگی بعدی ادامه می یابد.

این طبیعی است و توسط هورمون های بدن شما ایجاد می شود. این به تمیز نگه داشتن واژن شما کمک می کند و از آن در برابر عفونت محافظت می کند. این نوع ترشحات واژن معمولا شفاف بوده و بوی نامطبوعی ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.