جراحي مغز

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

 

جراحی مغز برای درمان انواع بیماری ها مانند تومورها، لخته شدن خون، آنوریسم، صرع و بیماری پارکینسون استفاده می شود. توسط جراح مغز و اعصاب انجام می شود و متخصص بیهوشی با دانش گسترده در مورد انواع بیهوشی، نظارت و مراقبت های بعد از عمل مورد نیاز برای این عمل های حساس را شامل می شود. در برخی موارد، این متخصص بیهوشی یک متخصص بیهوشی عصبی خواهد بود که آموزش های بالینی پیشرفته ای را در زمینه بیهوشی برای جراحی های مغز و ستون فقرات دیده است.

برخی از انواع جراحی مغز چیست؟

اینها برخی از رایج ترین عملیات هایی هستند که مغز یا نواحی اطراف آن را درگیر می کنند. برخی از توضیحات زیر برگرفته از اطلاعات به دست آمده از موسسه ملی سرطان است.

  • کرانیوتومی. تکه‌ای از جمجمه برداشته می‌شود تا پزشکان به مغز دسترسی پیدا کنند تا تومور مغزی، بافت غیرطبیعی، خون یا لخته‌های خون را خارج کنند. کاهش فشار پس از آسیب یا سکته؛ ترمیم آنوریسم مغزی یا شکستگی جمجمه؛ یا سایر بیماری های مغزی را درمان کنید. قطعه جمجمه پس از جراحی در جای خود قرار می گیرد.
  • بیوپسی . نمونه برداری معمولاً پس از تشخیص یک ناهنجاری بالقوه انجام می شود. جراح برشی در جمجمه ایجاد می‌کند یا سوزنی را وارد می‌کند تا سلول‌ها یا بافت‌های مغز را برای معاینه پاتولوژیست خارج کند.
  • تحریک عمیق مغز (DBS). یک دستگاه پزشکی با باتری به نام مولد پالس قابل کاشت برای انتقال تحریک الکتریکی به مناطق خاصی در مغز کاشته می شود. DBS بیشتر برای اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون استفاده می شود.
  • نورواندوسکوپی این روش کم تهاجمی شامل کشیدن یک لوله نازک به نام آندوسکوپ از طریق دهان، بینی یا برش‌های کوچک در جمجمه برای دسترسی یا برداشتن بافت مغز است. آندوسکوپ دارای چراغ و دوربین در انتهای آن است و جراحی با ابزاری که از طریق آندوسکوپ قرار می گیرد انجام می شود. جراحی ترانس اسفنوئیدال آندوسکوپی (که به آن جراحی اندوسکوپیک هیپوفیز نیز گفته می شود) یکی از انواع نورواندوسکوپی است. این شامل عبور دادن آندوسکوپ از طریق بینی برای برداشتن تومورهای مغزی و ضایعات نزدیک غده هیپوفیز، درست در پشت پل بینی است.
  • رفع فشار حفره خلفی. این درمان شامل بخش هایی از مغز به نام مخچه و ساقه مغز می شود. به عنوان مثال، برای درمان ناهنجاری کیاری، جراح برشی را در پشت سر بیمار ایجاد می‌کند تا قسمت کوچکی از استخوان پایین جمجمه را بردارد. این برداشت فضای بیشتری را برای مخچه ایجاد می کند و فشار بر نخاع را کاهش می دهد.
  • ترومبکتومی و ترمیم آنوریسم مغزی. جراح ابزارهای جراحی مانند کاتتر یا سیم های فلزی نازک را از طریق یک رگ خونی بزرگ در کشاله ران بیمار هدایت می کند تا به رگ های مغزی برسد و با استفاده از رنگ کنتراست، رگ خونی مشکل ساز را بدون باز کردن جمجمه شناسایی می کند. این روش بیشتر در بیماران مبتلا به لخته خون در شریان مغز، آنوریسم مغزی (ناحیه ضعیف و برآمده در دیواره شریان) یا آنوریسم پاره شده که باعث خونریزی در مغز می شود، استفاده می شود.

برخی از بیماران مبتلا به سرطان مغز با رادیوسرجری استریوتاکتیک درمان می‌شوند، که ممکن است شامل استفاده از چاقوی گاما باشد، اما این یک جراحی در درک رایج از این اصطلاح نیست، و "چاقو" در واقع یک چاقو نیست. رادیوسرجری یک پرتو درمانی خارجی است که شامل برش نیست. تجهیزات ویژه، مانند نام تجاری Gamma Knife، دقیقاً دوز بالایی از تابش را ارائه می دهد که تومورها یا سایر ضایعات را هدف قرار می دهد و آسیب به بافت سالم اطراف را به حداقل می رساند.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.