درمان وسواس تکراری

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

 

وسواس اجباری به عملی گفته می‌شود که تکراری فیزیکی یا تکراری ذهنی می‌باشد. وسواس چک‌کردن یکی از نشانه‌های بارز این اختلال می‌باشد. در این نوع بیماری فرد به ورطه تکرار وسواس خود می‌افتد و ناخواسته چندین بار آن را انجام می‌دهد و هر بار با وجود اطمینان‌یافتن از آن، مجدد مرتکب آن کار می‌شود و به‌نوعی دچار وارسی افراطی می‌شود. مبتلایانی که دچار وسواس چک‌کردن امور هستند پس از هر بار انجام قدری از اضطرابشان کم می‌شود؛ اما وسواس فکری آنها را از بین نمی‌برد. باید گفت این بیماری قابل‌درمان می‌باشد شاید در درمان به طور کامل این اختلال از بین نرود اما می‌تواند علائم آن را واپایش کند تا روند زندگی بیمار قدری بهتر شود. روند درمان بسته به نوع اختلال ممکن است طولانی‌مدت و یا کوتاه‌مدت باشد. از دو روش روان‌درمانی و یا دارودرمانی می‌توان به بهبود این بیماری دست پیدا نمود البته در برخی افراد این دو روش باید توأم با یکدیگر انجام شود.

درمان وسواس جوانان

در برخی از نوجوانان وسواس عاملی شایع می‌باشد جوانانی که قصد آغاز زندگی مستقل را داشته باشند، وسواس می‌تواند در رشد اجتماعی و رشد ذهنی آنها و همچنین در محیط‌های اجتماعی مثل دانشگاه، اثر منفی داشته باشد. جوان دانشجویی که در محیط خوابگاه با هم دانشجویان خود زندگی می‌کند با داشتن وسواس دچار استرس و اضطراب خواهد شد. می‌توان گفت وسواس در جوانان همچون بیماری میگرن، آسم، و…. یک بیمار مزمن می‌باشد و امکان دارد هرگز به طور کامل درمان نشود. گاهی اوقات باید اطرافیان و خانواده جوانانی که درگیر وسواس هستند، با شرایط او آشنا باشند و بتوانند با شرایط او سازگار شده و بدانند چگونه با او زندگی کنند. اما این به معنای درمان‌شدن جوانان تعبیر نمی‌شود. جوانان درگیر وسواس را می‌توان با روان‌درمانی و گاهی اوقات با برخی از داروها درمان نمود به‌طوری‌که انگار وجود ندارد. پس از مدتی که از دوره درمان‌جوان بگذرد وی یاد می‌گیرد که چگونه با خودش رفتار نماید و چگونه کارها و افکار وسواس‌گونه را در خودکنترل نماید.

درمان شناخت رفتاری بهترین راه درمان جوانان درگیر وسواس می‌باشد. این درمان همواره جواب می‌دهد و درمان‌کننده وسواس فکری جوانان می‌باشد.

درمان وسواس جنابت

وسواس توهمات ذهنی و روانی است که فرد دچار آن می‌شود. برای مبارزه با این افکار باید بدان‌ها توجهی نکرد. برخی افراد در انجام طهارت و غسل دچار وسواس هستند؛ اما این افراد باید مانند سایر مردم عادی خود را شستشو و تطهیر نمایند. بی‌اعتنایی علاج مؤثر در درمان وسواس می‌باشد. داشتن وسواس طهارت نشان‌دهنده این است که نسبت به احکام شرعی اطمینان نداریم؛ لذا باید نسبت به تخیلات شیطانی بی‌اعتنا باشیم. طبق سخنان بزرگان دینی شخصی که دچار وسواس جنابت است مشکل اصلی از خودش شروع می‌شود این افراد باید به‌اندازه همه مردم آب استفاده نمایند و مطمئن باشند که طهارت و غسل آنها صحیح می‌باشد. علما عقیده دارند که برای درمان وسواس جنابت باید بی‌اعتنایی مکرر به وسواس نمود و همچون مردم عادی طهارت و غسل نمود و اعمال دینی را انجام داد این علما حتی اعتقاد دارند که مسئولیت‌پذیرش اعمال دینی این افراد را قبول می‌کنند. برای درمان وسواس جنابت در وهله اول باید فکر اشتباه وسواس را از سرخود خارج نموده و مخالف رفتارهایی که تابه‌حال انجام می‌دادیم، رفتار نماییم و این میسر نمی‌شود مگر بااراده و همت بالای خود افراد. در واقع کسی که برای طهارت و انجام اعمال دینی خود دچار وسواس می‌شود باید گفت چگونه مسلمانی است که درگیر افکار شیطانی قرار دارد و دچار وسواس می‌باشد؟ بنابراین تنها راه درمان وسواس جنابت، بی‌اعتنایی و خلاف مسیر وسواس حرکت نمودن، می‌باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.