من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

این روزها، ما به واژن خود - یا به عبارت صحیح تر، فرج - بسیار بیشتر از زنان (یا مردان) نگاه می کنیم. و با بزرگتر شدن یا پس از زایمان، بسیاری از ما از اینکه متوجه می شویم منطقه تغییر کرده است شوکه می شویم.

بنابراین، انتظار دارید چه اتفاقی برای واژن شما بیفتد؟ چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

اول چیزهای مهم. همانطور که هر فردی شکل بدن، رنگ چشم یا ترجیح شریک جنسی متفاوتی دارد، در واژن و فرج نیز بدون در نظر گرفتن سن، تنوع زیادی وجود دارد.

دکتر یاسمین تان، متخصص زنان و جراح لاپاراسکوپی در موسسه تحقیقات و سلامت زنان استرالیا (WHRIA)، گفت: "این مانند هر چیزی است - طیف کاملی از ظاهر این ناحیه وجود دارد و همه آنها معمولاً کاملاً طبیعی هستند."

با این حال، گذر زمان را به ترکیب اضافه کنید، و برخی تغییرات کلی‌تر خواهند بود.

واژن و فرج ضخامت خود را از دست می دهند و رنگ فرج می تواند از صورتی به رنگ کم رنگ تر یا تیره تر تغییر کند.

دکتر تان گفت که کلیتوریس می تواند منقبض شود، لابیاها می توانند شل شوند و ممکن است برخی از بافت ها کوچک شوند. ورودی مجرای ادرار نیز ممکن است "کمی بیرون بزند و کمی گوشتی به نظر برسد".

او گفت: "مثل هر جای دیگر پوست نازک‌تر و کشسانی کمتری پیدا می‌کند. این چاق شدن کمی آویزان می‌شود."

و درست مانند موهای سر ما، موهای پایین نیز ممکن است خاکستری شوند.

از بلوغ تا یائسگی

واژن و فرج در طول سال‌ها از بلوغ تا یائسگی تقریباً یکسان می‌مانند، به استثنای دو رویداد مهم: زایمان و شیردهی.

دکتر تان گفت، آوردن نوزاد به دنیا می تواند برای ناحیه واژن بسیار آسیب زا باشد.

پارگی یا اپی زیاتومی ممکن است ظاهر و عملکرد واژن و فرج را در درازمدت تحت تأثیر قرار دهد، «بسته به اینکه چقدر بافت به خوبی کنار هم قرار گرفته است».

در حالی که واژنی که در طول زایمان کشیده شده است به طور کلی با گذشت زمان به حالت عادی باز می گردد، بافت های نگهدارنده که ساختارهای واژن را در جای خود نگه می دارند ممکن است آسیب ببینند و این ممکن است در نهایت منجر به افتادگی دیواره های واژن شود.

نتیجه می تواند مشکلات عملکرد مثانه و روده مانند نشت ادرار یا مدفوع باشد و ممکن است یک توده از واژن بیرون بزند. گاهی اوقات ممکن است جراحی لازم باشد.

شیردهی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند، اما سطوح پایین استروژن همراه با آن می تواند بازگشت به حالت طبیعی واژن را پس از بارداری و زایمان به تاخیر بیندازد.

این به این دلیل است که استروژن هورمونی است که وظیفه ارتجاعی و روان نگه داشتن واژن و فرج را بر عهده دارد. اما پس از پایان شیردهی، همه چیز به طور کلی به حالت عادی باز می گردد.

جنسیت: به آن ادامه دهید

برای اکثر زنان، یائسگی زمانی است که تغییرات بزرگ در ناحیه واژن شروع می شود. افت دائمی استروژن می تواند باعث خشکی و سفت شدن آن شود که می تواند برای برخی از خانم ها مشکل واقعی در اتاق خواب ایجاد کند.

اما داروهایی (چه با نسخه و چه بدون نسخه) وجود دارند که می توانند در مواقعی که رابطه جنسی ناراحت کننده است کمک کنند و همانطور که دکتر تان توصیه می کند، قطعاً حفظ آن مفید است.

به نظر می رسد مقاربت و سایر فعالیت های جنسی که باعث کشش واژن می شوند می توانند با جلوگیری از انقباض و سفت شدن بیش از حد بافت در ناحیه به حفظ کشش کمک کنند.

او نمی تواند دقیقاً تعداد دفعات مورد نیاز را رقم بزند، اما می گوید "احتمالاً حداقل هر هفته".

اگر شریکی ندارید، اما ممکن است در آینده بخواهید، راه‌های دیگری برای حفظ این منطقه وجود دارد.

او می گوید که برخی از فیزیوتراپیست های متخصص برای ارائه درمان گشادکننده واژن، که هدف آن کشش عضلات واژن است، آموزش دیده اند.

در سکوت رنج نکش

خبر خوب (نوعی) این است که نیمی از زنان در نتیجه این تغییرات هیچ مشکل عمده ای را تجربه نخواهند کرد و می توانند با داروهای بدون نسخه (مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن) علائم را مدیریت کنند.

با این حال، حدود 50 درصد از زنان ممکن است این علائم را تا حدی تجربه کنند که باعث ناراحتی جدی شود، وضعیتی که به عنوان آتروفی ولوواژینال شناخته می شود.

دکتر تان گفت: «بسیاری از زنان در سکوت رنج می برند.

این موضوع بر روابط آنها، عزت نفس و زندگی جنسی آنها تأثیر می گذارد.

کمک در دسترس است و دکتر تان تاکید می کند که اگر در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی می کنید یا علائم دیگری دارید، مهم است که با پزشک عمومی یا متخصص زنان خود صحبت کنید، زیرا درمان هایی (مانند جایگزینی استروژن یا لیزر واژینال) در دسترس هستند که می توانند تسکین دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.