مردم چگونه از داروی ADHD استفاده می کنند؟

اطلاعات روز پزشکی و روانشناسی

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

 

افراد مبتلا به ADHD می توانند داروهای مختلفی مصرف کنند. همه آنها نیاز به نسخه دارند و بیشتر آنها از طریق دهان مصرف می شوند. آنها به صورت قرصی که بلعیده می شود، جویده می شود، یا حل می شود، یا کپسول هایی که می توان آن ها را قورت داد، باز کرد و روی غذا پاشید. برخی به صورت مایع یا چسبی هستند که روی پوست قرار می گیرند.

افراد معمولاً بسته به نوع دارو، یک یا دو بار در روز از داروهای ADHD استفاده می کنند.

محرک ها

این داروها شامل متیل فنیدات (نام های تجاری شامل ریتالین، کنسرتا، فوکالین، دیترانا) و آمفتامین ها (به عنوان مثال، آدرال، دکسدرین، ویوانس) است.

محرک ها به محض مصرف آنها کار می کنند. مدت زمان آنها بستگی به دارو دارد:

  • فرمول های کوتاه اثر حدود 3 تا 6 ساعت دوام دارند.
  • فرمول های طولانی اثر تا 12 ساعت در بدن باقی می مانند. آنها می توانند برای افرادی که روز مدرسه طولانی دارند و برای تمرکز بر روی تکالیف یا فعالیت های بعد از مدرسه به دارو نیاز دارند مفید باشند.

غیر محرک ها

این داروها عبارتند از اتوموکستین (Strattera)، کلونیدین (Kapvay)، گوانفاسین (Intuniv) و ویلوکسازین (Quelbree). داروهای غیر محرک ممکن است تا چند هفته طول بکشد تا شروع به کار کنند. سپس به مدت 24 ساعت کار می کنند.

قبل از تجویز دارو، تیم مراقبت های بهداشتی از شما می پرسند که آیا داروی دیگری مصرف می کنید یا خیر. این شامل داروهای بدون نسخه و مکمل ها (مانند ویتامین ها یا داروهای گیاهی) می شود. تیم مراقبت همچنین می خواهد در مورد سابقه پزشکی خانواده شما بداند، به خصوص اگر یکی از اعضای خانواده بیماری قلبی داشته یا داشته باشد.

پزشکان معمولاً با تجویز دوز پایین یک داروی محرک شروع می کنند. اگر دارو یا دوز جدید ADHD مصرف می‌کنید، پزشک از شما و والدینتان می‌خواهد که مراقب باشید و ببینید آیا این دارو کمک می‌کند یا خیر.

واکنش مردم به داروها متفاوت است. اگر به نظر می رسد اولین دارو حتی در بالاترین دوز مؤثر نباشد، پزشک ممکن است داروی دیگری را امتحان کند. برخی از افراد برای دریافت بهترین نتیجه نیاز به مصرف بیش از یک داروی ADHD دارند.

چه کار دیگری از من ساخته است؟

شما و والدینتان باید مراقب هرگونه عوارض جانبی باشید اگر یک داروی جدید ADHD مصرف می کنید. پزشک شما دوز و تعداد دفعات مصرف دارو را بر اساس میزان کمک دارو و داشتن عوارض جانبی تنظیم می کند.

برای یافتن دارو و دوز مناسب، ممکن است لازم باشد چندین هفته یا چند ماه به پزشک مراجعه کنید. پس از آن، تیم مراقبت می خواهد شما را هر 3 تا 6 ماه یکبار ببیند.

رفتن به تمام ویزیت های بعدی مهم است تا تیم مراقبت بتواند قد، وزن، فشار خون و ضربان قلب شما را بررسی کند. تیم مراقبت همچنین عوارض جانبی را کنترل کرده و در صورت نیاز دوز دارو را تنظیم خواهد کرد.

برای جلوگیری از مشکلات، همیشه هنگام مصرف داروی ADHD این موارد را انجام دهید:

  • دوز توصیه شده را مصرف کنید.
  • هر دارو را در زمان مناسب مصرف کنید.
  • قبل از قطع دارو یا تغییر دوز، با پزشک مشورت کنید.
  • همه داروها را در مکانی امن نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
  • هیچ یک از داروهای خود را به دیگران ندهید.

دارو بخشی از درمان ADHD است. درمان همچنین می تواند شامل درمان، حمایت والدین و حمایت مدرسه باشد. زمانی که والدین، معلمان و درمانگران به شما کمک می کنند هر گونه مهارت اجتماعی، عاطفی و رفتاری را که به دلیل ADHD آسان نیست، یاد بگیرید، پزشکی بهترین کار را انجام می دهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.